Så här ska man inte starta...

http://www.youtube.com/watch?v=qRvvx8Hx2bc

Det pågår nu en mindre debatt om vad som är rätt och fel med dagens startprocedur. Enligt dagens gällande regler är det här ett praktexempel på hur det inte ska gå till. Det kan vara svårt att definera vad hålla spår innebär, det märkte vi på SVERAs rundbaneforum förra helgen. Det som dock går att säga om den här situationen är att Capellini helt klart gör fel i och med att han byter spår i kurvan, han låg fyra på startbryggan... inte en chans att tre båtar får plats mellan honom och böj här.

F1 i Kina

Har fått rapporter ifrån Pierre om fint väder och mycket PR-jobb. Man håller just nu på att testar. Det har varit ett stort arbete med vikter och propellrar. Det går bättre och bättre, lovande inför tävlingen nästa helg..

Formula 2 & Formula Mercury....

Förra söndagen var vi ute vid Grisslinge Havsbad för att knyta ihop säsongen. SRC bjöd som vanligt på en trevlig dag och vädret hade de lyckats få till också. Jag var där med min Formula Mercury båt precis som Christopher Lindberg. Vi lät några stycken pröva på att köra några varv i hopp om att föda intresse inför kommande säsong. Kanske är en som redan nu bestämt sig, det lär visa sig...

För min del blev det lite tid i egna båten men annars var dagens höjdpunkt när jag fick pröva Erik Starks F2-båt. Det var en riktigt häftig upplevelse. Har inte tidigare kört något med så mycket effekt eller varit uppe i de farterna på vatten. När man tryckte på gasen svara motorn på en gång och sköt på, powertrimet var precis så lättmanövrerat man skulle vilja ha det på sin egen båt =) Men det jag blev mest förvånad över var mjukheten, det blev aldrig stötigt eller att det slog. I kurvorna vred man på ratten och med servostyrningen blev det inte ens riktigt ansträngande. Jag hoppas ni andra som läser någon gång kommer få pröva på det här, var nog bland det häftigaste jag gjort i mitt liv. Tack Erik och team för att jag fick de varven ute på vattnet.